Garsus kanadiečių filosofas bei sociologas Marshall McLuhan savo žymiausiame darbe „Kaip suprasti medijas: žmogaus tęsiniai“ išreiškė mintį: „medija yra pranešimas“. Šia citata buvo atskleista, jog svarbiausia yra pati medija, o joje pristatomas turinys nedaro jokios įtakos visuomenei. Remiantis šia teorija, panagrinėkime, kokią žinutę savo formatu siunčia televizija.
Šiandieninė televizijos technologija yra pažengusi į, regis, nesvajotas aukštumas nuo savo atsiradimo laikų. Iš pradžių – nespalvota televizija televizoriuose, kiek vėliau – televizijos kanalai internete bei mėgstamos laidos mobiliajame telefone. Keičiantis medijai keitėsi ir jos siunčiamas pranešimas.
Televizija – viena iš „vėsių“ medijų, kurioms priskiriamas aktyvus publikos dalyvavimas, įsitraukimas. Norint stebėti tam tikras televizijos laidas, reikėdavo televizorių įsijungti būtent tuo metu, kada jos transliuojamos. Žiūrovas negalėdavo pats nuspręsti, kada jam patogiau tą laidą stebėti. Viskas, ką buvo galima padaryti – pasirinkti, kurį kanalą nori žiūrėti, jeigu jis nepatinka, perjungti ar tiesiog visai išjungti televizorių. Dabar ši situacija keičiasi. Nebereikia sėdėti prie spalvingos dėžutės ir laukti, kada gi pagaliau bus toji laida, kurią ir norima pamatyti. O kur dar nenumatytos kliūtys, dėl kurių tuo metu negali stebėti televizoriaus ar būti namie.
Tuo metu televizija skleidė informavimo žinutę: „galiu jus pamokyti bei informuoti“, neretai vaidindavo šeimos subūrimo vaidmenį, draugą, nes visa, kas buvo rodoma – buvo tik tuo esamuoju laiku. Kartais su vienu ar dviem pakartojimais. Dabartinės skaitmeninės televizijos suteikia galimybę įsirašyti laidas, kurias norėsite peržiūrėti vėliau, ar pasirinkti iš rodytų laidų. Tarsi kino teatras namuose, galima pasirinkti, kada nori pramogauti. Esant užsienio kalbos žinių stokai – kitos kalbos ar titrų pasirinkimo galimybė. Galima įgyvendinti kalbos mokymosi tikslus.
Ši masinė medija, buvusi pasyvios publikos, „sofos bulvių“ (angl. – sofa potato) – drybsančių prie televizoriaus žmonių, skatintoja, dabar prisitaiko prie besikeičiančių vartotojų poreikių ir tampa mobilia. Televizija integruojama į internetą. Norint pažiūrėti dominančias televizijos laidas, užtenka tik turėti internetą ir visi įrašai, laidų archyvai kaip ant delno. Nebereikia prisirišti prie vienos vietos, kurioje pastatei televizorių, galima televiziją pasiekti ten, kur esi pats kompiuterio su interneto prieiga pagalba.
Televizija integruota internete, mobiliajame telefone, ar televizijoje integruota kino medija, įvairių technologijų panaudojimas skelbia tik viena – masinė auditorija keičiama, orientuojamasi į individualų vartotoją, dabar jis pats gali pasirinkti, kokią žinutę jam sakys televizija.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą