Šių dienų vartotojiškoji kultūra yra išsivysčiusi egzistuojant gausiai prekių ir paslaugų įvairovei, todėl vartotojai pasitelkia jiems būdingus atrankos metodus. M. Fraserio ir S. Dutta knygoje "Mano virtualieji aš” yra minimi trys pagrindiniai atrinkimo sistemų tipai: reitingavimas, rangavimas ir recenzijos. Pastarieji atlieka labai svarbų vaidmenį potencialiam skaitytojui, žiūrovui ar pirkėjui.
Trečiojo asmens, nebūtinai kompetentingo ir tos srities žinovo, pateikta nuomonė ar įžvalga – recenzija, gali sudaryti tiek teigiamą tiek ir neigiamą skaitytojo nuomonę apie tam tikrą svetainę, joje talpinamą straipsnį, muzikos ar video įrašą. Lygiai taip pat priskiriamas kokybinis laipsnis – reitingavimas arba įvedimas į reitingus lyginamųjų elementų – rangavimas, gali paveikti kiekvieno skaitytojo pasirinkimą.
Atlikti tyrimai rodo, kad didžioji dalis žmonių prieš atlikdami tam tikrą veiksmą visada atsižvelgia į įvairius reitingus, dėl šios priežasties internetinės komercinės ir nekomercinės svetainės investuoja į reitingavimo technologijas. Tiesa, šių dienų patirtis rodo, kad tam yra pasitelkiami ir ne patys skaidriausi būdai.
Minios išminties teorija teigia, kad dauguma yra protingesnė už mažumą, todėl yra labai svarbu atsižvelgti į tai, ką ji sako. Būtent dėl šios priežasties, kiekviena medija formuoja savo skleidžiamą žinutę. Televizijoje, radijuje ar internete turinys turi būti pateiktas taip, kad sudomintų ir prikaustytų vartotoją –žinutės skaitytoją.
Reitingai padeda pažinti skaitytoją, o kartu ir įžvelgti jų norus bei tam tikras populiarumo tendencijas. Taip pat, tokiu būdu galima spręsti apie svetainės, blog‘o, organizacijos ar autoriaus įvaizdį ir reputaciją. Kiekvienam iš jų reikia vartotojo pasitikėjimo, nes juo nulemtas populiarumas. Tik esant skaidriam funkcionavimui atsiranda pasitikėjimas ir iš jo išsivysto lojalumas. Priešingu atveju skaitytojas pasitraukia arba kitais atvejais pasirenka kitos medijos skleidžiamą informaciją.
Internete reitinguojama beveik viskas, nuo tam tikrų prekių kaip knygos, automobiliai, įvairi technika bei paslaugų kurios apima restoranų, viešbučių ir kt. veiklą iki politikų, verslininkų ar garsių kino, teatro ar muzikos žvaigždžių. Toks vertinimas sudaro tam tikras tolesnes internetinio turinio platintojų veiklos gaires. Kalbant apie interneto skaitytojus, jie kaip ir kiti vartotojai, įgijo daug valdžios ir galios turinio formavimo atžvilgiu. Toks demokratiškas nuomonės išreiškimas pritraukia mases ir turi jai didžiulę įtaką. Tarkim ar atsiverstume skaityti internetinę knygą ar straipsnį prieš tai perskaitę bloga recenziją ar pamatę jos užimamą žemą vietą reitingų lentelėje? Būtent dėl šios priežasties yra neriamasi iš kailio įtikti skaitytojui.
Dėl vis didėjančios reitingų galios, demokratinės nuomonės išraiškos laisvės turinio pateikėjams išsivysto baimės faktorius, kuris verčia griebtis ne pačių skaidriausių minios valdymo būdų. Biurokratiškumo paskatinti veiksmai vis dažniau atsigirsta skandalų pavidalu. Kaip antai garsiausio ir patikimiausiomis laikytos BBC, Channel 4, Channel 5 ir kitos TV programos, komercinės svetainės kaip Amazon.com paperka savo recenzentus ir klastoja vertinimo bei balsavimo duomenis. Tokie poelgiai padaro daug žalos, žiūrėtojų, klausytojų ar skaitytojų pasitikėjimas sugriaunamas, lojalumas išnyksta. Tai susigrąžinti nėra taip paprasta, kaip susirasti naujų vartotojų.
Taigi, dėl galimybės skaitytojams laisvai pareikšti savo nuomonę, egzistuojančių reitingavimo sistemų yra labai svarbu internete tinkamai suformuoti ir pateikti turinį, suplanuoti sklaidą ir vystyti populiarumą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą