Šių dienų socialinė žiniasklaida pateikia žmonių reputaciją taip, kad kiti galėtų ją peikti ar netgi teisti. Mes visi gyvename Gong Show [1], kur reputacijos negalima nuslėpti, o viso nuomonės gali būti visuotinai išplatintos, sako M. Fraser. Be galo svarbu yra pabrėžti tai, jog virtualusis pasaulis suteikia kiekvienam galią tapti teisėju. Nesvarbu žmogaus statusas, amžius, svarbu, kad jis dalyvauja virtualiame pasaulyje ir gali vertinti kitus kaip tinkamas. Neretai internetinės įmonės su tikslu kuria įvairiausius forumus – tam, kad žmonės galėtų pasireikšti ir vertinti. Visiškai sutinku su M. Fraser nuomone, jog virtuali vertinimo ir reitingavimo kultūra gali duoti stebėtinai netikėtų rezultatų.
Pradedant kalbėti apie reitingus ir skaitytojo galimybes daryti įtaką turinio sklaidai, pateikimui ir populiarumui internete, reiktų apsibrėžti svarbią sąvoką – V karta. Tinklapyje http://www.nezinau.lt/v-karta teigiama, kad V karta yra įdomus anonimiškumo internete, Web 2.0 tarnybų, virtualių pasaulių (Second Life, World of Warcraft), beužsimezgančių alternatyviųjų socialinių tinklų ir kitų naujų veiksnių internete padarinys. Pagrindinis V kartos bruožas – atstovaujamumo virtualizacija, kai vienas fizinis asmuo gali turėti keletą skirtingų „personų“ internete, iš kurių tik viena, o gal ir nė viena neatitinka realiojo „aš“. Remiantis M. Fraser knyga „mano virtualieji aš“, V karta labiausiai išsiskiria reitingų ir rangų manija, atsiradusia „Google“ klestėjimo aukštumose. Šią reitingavimo maniją užkursto ir vaizdo žaidimai, kuriuose egzistuoja rangavimo sistema, tiesiogiai susijusi su lygių perėjimu ir pan. Reiktų pridurti, jog rangavimo ir reitingavimo kultūra būdinga ne vien virtualiesiems, bet ir realiesiems pasauliams. Elementaru, apsidairykime – aplink vieni reitingavimai, filmų, serialų popžvaigždžių, universitetų, knygų ir t.t.
Nesusimaišykime, virtualiame internetiniame pasaulyje reitingavimą ir rangavimą atlieka milijonai viso pasaulio interneto vartotojų, žmonių, kurie dalijasi savo patirtimi, pareiškia savo nuomonę apie vieną ar kitą dalyką, prekę ar paslaugą. Realiame pasaulyje yra atrenkami konkretūs žmonės specialiai tam, kad atliktų rangavimo ar reitingavimo funkciją. M. Fraser pateikia tris pagrindinius atrinkimo sistemų tipus:
- recenzijos – subjektyvūs įvertinimai, padedantys pasirinkti tarp daugybės pasirinkimo variantų; recenzija yra nuomonė, pagrįsta asmenine patirtimi;
- reitingavimas – kalbant apie produktus ir paslaugas – priskiria kokybės laipsnį, panaudojant 5 žvaigždučių sistemą;
- rangavimas – įveda į reitingus lyginamąjį elementą (pavyzdžiui, demokratiniai rinkimai).
Internetas paprastam vartotojui gali suteikti galimybę ne tik recenzuoti, reitinguoti ir ranguoti, bet ir tapti kuo tikriausiais kritikais ar net žurnalistais, kas realiame pasaulyje jokiais būdais negalėtų nutikti. Žmonėms yra be galo svarbu išsakyti savo nuomonę, pasidalinti ja su kitais. Perkant prekes ar paslaugas internete žmonėms vienu iš labai svarbių prioritetų yra kitų žmonių nuomonės ir reitingai apie jų norimą įsigyti prekę ar paslaugą. Dabar jau egzistuoja tokios internetinės svetainės, kurios pateikia recenzijas praktiškai apie visas įvairių rūšių prekes ar paslaugas, pavyzdžiui, Epinions, ReviewCenter ir kt. Tokios didžiulės kompanijos kaip Amazon ar eBay naudojasi visa šia padėtimi, ir ragina savo klientus vertinti jų ir jų partnerių vykdomas paslaugas, taip gaudami iš to nemažai naudos.
Kalbant apie internetinį reitingavimą, reikia taip pat paminėti diskusijas šia tema bei priskiriamą jai kritiką. Tiek realiame pasaulyje, tiek internete, užmezgant kokius nors verslo santykius ar vykdant sandorius, labai svarbus yra pasitikėjimas ir skaidrumas. Pastarojo nebuvimas dažniausiai sąlygoja korupcijos atsiradimą, kuris stipriai kerta per lojalumą. Daug įvairių internetinių puslapių ar televizijos laidų, paremtų reitingavimu, nukentėjo, buvo nubaustos ar net likviduotos už tai, kad nebuvo paisoma etinių principų, kurių turi būti laikomasi, norint visų pirma išlaikyti žmonių pasitikėjimą, visų antra išlaikyti savo reitingus bei garbingą vietą rinkoje.
Trumpai apibendrinant galiu teigti, jog kiekvienas žmogus neabejotinai yra kritikas, gebantis vertinti, reikšti nuomonę, reitinguoti ir ranguoti, o tuo tarpu kiekviena nuomonė yra labai svarbi, ypač šiandieniniame pasaulyje, kuriame dominuoja reitingų ir rangų kultūrinė manija.
Naudota literatūra:
- FRASERIS, Mathew;. DUTTA, Soumitra. Mano virtualieji aš. Leidykla: “Eugrimas”. 2010, 478p., ISBN 9789955790785.
- Internetinė svetainė: <http://www.nezinau.lt/v-karta>.
[1] Gong Show – garsus televizijos šou, kuriame mėgėjai demonstruodama savo talentus ir būdavo vertinami teisėjų komisijos, sudarytos iš profesionalų.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą